Angle(s)

Saturday, December 7, 2013

Manu Adnot 13 Questions

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgLap4s5bLMsFJ9Nzx-gFnJWoyCprmC5fYfn_W5utoVE5Gm3hLtdztfnCuxgz7qd4hLtE-A_o2NqIZsrL3lehcKAPpWZK02i5pVsdMSJInJRtNRwbgI2y-CMceXyQr_ByVDdNlarzcAKw/s960/Manuel+ADNOT+%25282%2529.jpg

Guitar player as influenced by improvisated music as other more extreme music, Manuel Adnot obtain his Diploma of Music Jazz at the Conservatory of Nantes in France in 2011.Constantly looking for new projects, he founds an artists collective "1Name4ACrew" and creates two of his more important projects:  Aeris (Post/Metal/Progressive)  and the world-recognize Power/Jazz trio Sidony Box with Arthur Narcy and Elie Dalibert In his different meetings, Manuel Adnot have played with lot of great musicans/bands as Sébastien Boisseau, Will Guthrie, Hasse Poulsen, Paolo Damiani, Benjamin Flament, Me'Shell Ndegeocello and Pino Palladino at Jazz à la Villette 2011, Mederic Collignon and Gianluca Petrella in 2014 and more...



Which was the first record you bought with your own money?

Je me souviens surtout de la première cassette audio que j'ai eu à ma demande, c'était "Dangerous" de Michael Jackson. J'étais -et je suis toujours- un gros fan de Michael bien que, du fait de mon âge, j'ai commencé par aimer/écouter ses années post-Quincy Jones. J'ai aussi le souvenir qu'un de mes oncles avait le vinyl de l'album "Bad" que j'écoutais en boucle, notamment un morceau un peu moins connu (et complètement boudé des best-of) que je considère pourtant comme un incontournable: "Speed Demon"

http://wanbliprod.com/wp-content/uploads/2013/10/Manuel-ADNOT-photo-Guillaume-Bazire.jpg
photo Guillaume Bazire

I remember the first tape i got, "Dangerous" by Michael Jackson.
I was -also today- a big fan of Michael, I first discovered the post-Quincy Jones years due to my age. I also have the souvenir that one of my uncles had the album "Bad" which I listened all the time, especially a less-knowed track (and always forgotten in the best of) which i considere as one of his greatests songs: "Speed Demon"



Which was the last record you bought with your own money?

J'ai acheté le dernier Sigur Rôs où le groupe a perdu son clavier. Mais il faut plutôt écouter l'album d'avant: "Valtari" qui est pour moi un chef d'oeuvre.
A écouter sur ce dernier: "Fjögur píanó"  et "Varúð"



I bought the last album of Sigur Rôs, but they don't have their keyboard player anymore. But you better have to listen their album "Valtari" which is a masterpiece for me."Fjögur píanó" et "Varúð"



What was the first solo you learned from a record — and can you still play it?

Quand j'étais au conservatoire, j'ai du apprendre un solo à rejouer en atelier, ce que je n'avais jamais fait. J'ai alors bossé un chorus de Wes Montgomery sur "Moanin'" que j'ai complêtement laissé tomber ensuite après l'avoir joué en cours. J'avais choisi Wes parce que je trouvais que c'était le guitariste qui avait le meilleur "time" dans cette ancienne génération que je connaissais peu. Le seul autre solo que j'ai bossé depuis, c'est le chorus d'Allan Holdsworth sur "Sixteen men of tain". Je trouve Allan absolument incroyable. Sinon globalement je n'ai pas relevé grand chose, je n'ai jamais trop aimé ça.



When i was at music school, i had to learn one solo and play it in class, which i never did. So i worked on Wes Montgomery's version of "Moanin'", it was a one-shot. I choose Wes because he had the best "time" sense in this old generation that I didn't know well. the only other solo I worked on is Allan Holdsworth's one on "Sixteen men of tain". I think Allan is absolutely great. Except this two examples, i never really loved working on solos from others.



Which recording of your own are you most proud of, and why?

Le premier disque d'AERIS, à l'époque en trio, qui a été fait dans un studio à la campagne dans lequel on dormait et on enregistrait jour et nuit. On jouait à n'importe quelle heure. Avec le recul, cette liberté a fait sortir des choses très fortes sur cet enregistrement. Je pense que c'est le disque qui m'a donné une direction à suivre pour les suivants. Après, je suis aussi super fier d'un disque que j'ai fait l'année dernière, dans lequel il y a une superbe énergie, avec mon ami Cédric Thimon: DETRUIRE TOUS LES HUMAINS. Et bien évidemment fier de tous les disques que j'ai fait avec Arthur (Narcy) et Elie (Dalibert) pour SIDONY BOX -avec une préférence pour l'expérience "Pink Paradise", c'était à un moment où pleins de choses nous arrivaient d'un seul coup, c'était assez grisant.



The first disc I made with AERIS as a trio was recorded in a studio in the middle of nowhere where we used to sleep in and recorded night and day. We play at any hour. I think now that with this liberty came out from us out a lot of things on this record. I think this disc gave me the direction for the next ones. I'm also very proud of a record i made last year with great energy inside with my friend Cédric Thimon: DETRUIRE TOUS LES HUMAINS. And of course all the discs i made with Arthur (Narcy) and Elie (Dalibert) in SIDONY BOX- with a preference for the album "Pink Paradise", it was at a period which we had a lot of good things coming for us- it was really cool.



What's the difference between playing live and playing in a studio?

Je ne vois pas trop de différence de mon côté, en tout cas j'essaye de ne pas en faire afin d'être le même musicien dans les deux cas de figure, il faut jouer à un moment donné, si ce n'est que je ne trouve pas très agréable de jouer avec un casque qui nous fait perdre "l'air" du son, ce qui peux changer complêtement le jeu.

I don't see too much difference, i try to be the same musician both sides, you have to play at one moment, that's all. But i don't really like to play with headphones which make you loosing the "air" from sound, which can totally change your way of playing.




What's the difference between a good gig and a bad gig?

Le mauvais concert c'est celui où tu n'assumes pas la musique. Le bon serait celui où tu as oublié où tu étais, dans lequel tu t'es dépassé, avec cette sensation qu'on a fait plus que de la musique, que quelque chose d'indicible s'est produit, c'est aussi un truc d'énergie qui a pu se produire et qui ne s'explique pas vraiment. J'aime bien l'idée de se garder de trop l'analyser pour pouvoir encore réussir à le ressentir.

The bad gig is the one that you don't take on the music you play. The good one would be when you forget where you are, with this sensation that we have done something more than only music, that something unspeakable has come. I like the idea to not analyse it to continue to feel it.



What's the difference between a good guitar and a bad guitar?

Je trouve qu'une bonne guitare tiens dans sa réponse et sa vibration contre soi, quand tu sens qu'elle a du "corps". Bien que j'y connaisse pas grand chose en terme de matériel, je viens de me faire fabriquer ma première guitare par un luthier qui se nomme Cyril Guérin. On a bossé sur une guitare 8 cordes, c'est un super instrument.



 New 8-strings guitar by Cyril Guérin (Albédo)

I think that a good guitar is the one with a good response and good vibration, when you feel its "body". I just made my own guitar with Cyril Guerin. We worked on a 8-strings guitar. It's a really good instrument.



You play electric and acoustic. Do you approach the two differently?

Je pense précisemment qu'il ne faut pas différencier les deux, ce sont des instruments à faire sonner dans une pièce. Après, si l'on considère le jeu avec les pédales, ça rajoute bien sûr des éléments à prendre en compte dans le son diffusé mais elles peuvent tout aussi bien être utilisées dans l'acoustique que dans l'electrique donc je dirais non, pas de différence de mon côté. Les réponses dans le jeu sont aussi différentes d'une électrique à une autre que d'une acoustique à une électrique et inversement.

I think precisely that you don't have to make difference between those two, they are only instruments to be used in a room. Then, if you considere playing with pedals, it brings more elements to play with but they can as be used on electric as acoustic so no difference. The response of the instrument can be as different from an electric to another as an acoustic to an electric.



Do you sound more like yourself on acoustic or electric?

Idem, je ne fais pas de différence. C'est toujours moi qui joue.

Idem, I don't make difference too, it's me playing



Do you sound like yourself on other people's guitars?

J'espère. C'est ce que Arthur (Narcy) m'a dit une fois qu'on avait échangé nos guitares avec Jean-Jacques Becam, je prend ça comme un super compliment.

I hope so. That's what Arthur (Narcy) told me once as we exchance our guitars with Jean-Jacques Becam, i take it as a compliment.

Manuel ADNOT’s avatar

Which living artist (music, or other arts) would you like to collaborate with?

Je ne desespère pas jouer un jour avec Mike Lewis, le sax de Fat Kid Wednesdays et d'Happy Apple (et bassiste chez Bon Iver). ça a failli se faire avec SIDONY BOX, on l'a rencontré plusieurs fois, mais finalement ça n'a pas abouti pour des histoires d'agenda. ça reste pour moi le musicien avec qui je rêve de jouee.



I hope playing one day with sax player Mike Lewis from Happy Apple and Fat Kids Wednesdays (and bass player for Bon Iver). We already used to do it with SIDONY BOX, we met him a few times but finally we didn't make it for timing reasons. He is a musician i loved to play with.



What dead artist (music, or other arts) would you like to have collaborated with?

Honnêtement je ne sais pas trop... Avec Michael Jackson tiens.

To be honest i don't know... Michael Jackson?



What's your latest project about ?

Je travaille sur un disque en solo apriori acoustique et improvisé. Je le dois en partie à mon ami Sébastien Boisseau qui m'a indirectement donné le "feu vert" pour y aller en jouant en duo avec lui dans des contextes tout acoustiques et improvisés. Mais je suis aussi sur pleins de projets en route, dont le prochain SIDONY BOX qui doit se faire en live et avec le tromboniste GIANLUCA PETRELLA en invité.



I'm working on a solo project improvised and acoustic. Thanx to my friend Sébastien Boisseau who indirectly gave me the "green light" to do it by playing with him in duet in all acoustic and improvised. But i'm also on lots of other projects, as the next SIDONY BOX that's going to be recorded live with Trombonist GIANLUCA PETRELLA as guest.
 



BANDS

SIDONY BOX
 
 Power Jazz Trio 
w/Arthur Narcy-drums+Elie Dalibert-alto sax
SWIM
Improvisated Jazz Trio
w/Sébastien Boisseau-double bass+Will Guthrie-drums
AERIS
Post/Metal/Progressive 
w/Boris Louvet-drums+Emerson Paris-bass
+Louis Godart-guitar+Clémence Bourdaud-illustrations
VORACE
Loud and Groove music
w/Emmanuel Birault-drums+Emeric Chevalier-bass
1BAND4ACREW
Big Band from Hell
w/Elie Dalibert-alto sax+David Morand-trumpet+Xavier Thibaud-baryton sax
+Jean-Jacques Becam-guitar+Laurent Hilairet-keyboards+Jérémy Ramsak-bass
+Arthur Narcy-drums+Fabrice L'Houtellier-drums+Clémence Bourdaud-illustrations


DETRUIRE TOUS LES HUMAINS
Drone and ambiant music
w/Cédric Thimon-tenor sax and machines
THINKING NOISE
Heavy Jazz-Rock
w/Etienne Arnoux-Moreau-guitar+Emeric Chevalier-bass+Fabrice L'Houtellier-drums