Wednesday, December 17, 2014

Lionel Loueke & hr-Bigband au Festival de Jazz de Francfort





Based in Boston after living in Paris, Beninese Lionel Loueke brought out sounds from his guitar so angular and sharp that sometimes sounds like a kalimba, the African "thumb piano". It must say it slips a piece of paper between the strings, making them vibrate differently. Acoustic guitar with nylon strings and electric guitar, under the fingers of Lionel Loueke, looks like the instrument almost always escapes the usual sound patterns. Music born from the accent, because this artist has a way of his own to make speak his guitar: inextricable syncopation, singing and percussive language slamming illuminate the ritual fire.. Yes, Lionel Loueke, it goes something unheard of in the vast and unfathomable realm of the guitar. In ten years, the artist has become one of the elite of American jazz musicians. Its singular expressiveness that draws from its African roots there is certainly no stranger.

Velvety vocals often deployed alongside guitar lines are returned to a harmonizer which multiplies them, giving rise to a small orchestra. This is at least the impression that emerges from the music of Lionel Loueke, adept artist of singular sounds. When he finds the vocal range, usually, is speechless: "I often create my own words, I sometimes even invent them, my mother tongue," he says about her soft voice. After jazz studies in Boston, Lionel Loueke managed to attract the graces of the jury - Herbie Hancock and Wayne Shorter! - In its application to the Thelonious Monk Institute in Los Angeles. And Lionel Loueke humbly confess: "I have played and they applauded. I was surprised they did not do it for the other musicians." And he was not surprised when Herbie Hancock immediately offered to accompany him on tour! Since then, the guitarist has performed on the biggest stages in the world with the legendary pianist.

To place the ultrasensitive sound cosmos Lionel Loueke in an orchestral environment even highlight, accentuate, or even contrasting its singularity, is the challenge requiring, it's what this project intends to address. A challenge like no other that calls a step arranger like the others. The task will be entrusted to Jim McNeely, chief alchemist of the HR Big Band has already successfully carried out more than a risky business. We bet that despite the unknowns that arise rehearsals, Big Band Frankfurt will translate his vision with verve, as if all the participants had in them a little piece of Africa.



West African harmonies and jazz rhythms are seamlessly blended by guitarist/singer/composer Lionel Loueke with Massimo Biolcati on bass and Ferenc Nemeth on drums.

Installé à Boston après être passé par Paris, le Béninois Lionel Loueke fait sortir de sa guitare des sons si anguleux et acérés qu’on croirait parfois entendre une kalimba, ce « piano à pouces » africain. Il faut dire qu’il glisse un morceau de papier entre ses cordes, ce qui les fait vibrer différemment. Guitare acoustique aux cordes en nylon ou guitare électrique, sous les doigts de Lionel Loueke, l’instrument échappe presque toujours aux schémas sonores usuels. La musique nait de l’accent, car cet artiste a une manière bien à lui de faire parler sa guitare: syncopes embrouillées, chant percussif etclaquements de langue allument ce feu rituel. Eh oui, avec Lionel Loueke, il se passe quelque-chose d’inouï dans le vaste et insondable royaume de la guitare. En une dizaine d’année, l’artiste s’est hissé parmi l’élite des jazzmen américains. Sa singulière expressivité qui puise dans ses racines africaines n’y est sûrement pas étrangère. 
Son chant velouté souvent déployé parallèlement aux lignes de guitare est renvoyé vers un harmonizer qui le démultiplie, donnant naissance à un petit orchestre. C’est du moins l’impression qui se dégage de la musique de Lionel Loueke, artiste adepte des sons singuliers. Quand il donne dans le registre vocal, le plus souvent, c’est sans parole : « souvent, je crée mes propres mots, il m’arrive même d’en inventer en fon, ma langue maternelle », confie-t-il de sa voix douce. Après des études de jazz à Boston, Lionel Loueke a réussi à s’attirer les grâces du jury – Herbie Hancock et Wayne Shorter ! – lors de sa candidature au Thelonious Monk Institute de Los Angeles. Et Lionel Loueke de confesser humblement : « J’ai joué et ils ont applaudi. J’étais surpris, ils ne l’ont pas fait pour les autres musiciens ». Et quelle ne fut pas surprise quand Herbie Hancock lui a d’emblée proposé de l’accompagner en tournée ! Depuis, le guitariste s’est produit sur les plus grandes scènes du monde avec le légendaire pianiste. 
Placer le cosmos sonore ultrasensible de Lionel Loueke dans un environnement orchestral à même de souligner, accentuer ou même contraster sa singularité, voilà le challenge exigeant que ce projet entend relever. Un défi pas comme les autres qui appelle un arrangeur pas comme les autres. La tâche sera confiée à Jim McNeely, l’alchimiste en chef du big band du HR qui a déjà su mener à bien plus d’une entreprise hasardeuse. Gageons que malgré les impondérables que présenteront les répétitions, le big band francfortois saura traduire sa vision avec verve, un peu comme si tous les participants avaient en eux un petit bout d’Afrique.